Vesteda

Vesteda website - Cascade - thuis bij Vesteda

De verhuizing naar een nieuw hoofdkantoor in Amsterdam was voor Vesteda een goed moment om zich opnieuw te definiëren. 

De ambitie van Vesteda is om het best presterende woningbeleggingsfonds van Nederland te worden. Daarvoor wil zij naast de beleggers ook de huurders steviger aan zich binden. Cascade maakte al jaren de digitale jaarverslagen voor Vesteda. De vraag was nu: hoe kunnen wij een begrip in de huurdersmarkt worden zonder onze beleggers te ‘verliezen’? Het is duidelijk dat de zakelijke markt op een andere manier kijkt en denkt dan consumenten dat doen. Vesteda moest kiezen: welke kant wil ik laten zien: beleggen of verhuren/wonen? Vesteda koos voor het laatste. Een gedurfde maar wel juiste keuze.

Vesteda moodboard 2
Vesteda moodboard 1
Vesteda moodboard 3
Vesteda logo CMYK
Vesteda Quote 1
Vesteda tekst-beeldblok quote

Zolang de prestaties goed zijn, zullen beleggers trouw blijven. Maar huurders zijn moeilijker te overtuigen. Cascade ontwierp een beeldmerk dat op geen enkele wijze aan vastgoed of woningbouw doet denken. De kleurige ellipsen geven het gevoel van vrijheid en toekomst, twee waarden die huurders in het vrije huursegment belangrijk vinden. Met de pay-off Voel je thuis bij Vesteda en het steeds grotere aanbod van levensloopbestendige woningen benadrukt Vesteda daarnaast dat huurders bij Vesteda een leven lang welkom zijn. Uiteraard moet Vesteda dit ook waarmaken door de diversiteit van hun woningaanbod en de kwaliteit van hun dienstverlening. Maar het beeldmerk is duidelijk: Vesteda is van en voor huurders die nu en in de toekomst plezierig willen wonen.

een bouwhek banner, met informatie over de Klaverhof.

Met de nieuwe huisstijl kan Vesteda zich geleidelijk als merk op de woningmarkt ontwikkelen. Door direct met haar huurders in contact te staan, houdt zij voeling met de markt en kan zij tijdig inspelen op nieuwe woonwensen en behoeften. Dit kan zij doen omdat zij zelf het geld van haar institutionele beleggers investeert. Een win-win situatie voor alle betrokken partijen.

Aan de linkerzijde de Vesteda stand bij een conventie, aan de rechterzijde een voorbeeld van de vesteda marketwatch weergegeven op een mobiel
Vesteda market watch mobiel
Vesteda stand

Vesteda heeft gekozen voor een huisstijl die vooral het individu aanspreekt, maar zonder de zakelijke markt van zich te vervreemden. Want waar het vertrouwen van de een kan worden gewonnen door een associatief beeld, mits ook waargemaakt door gedrag, laat de ander zich eerder overtuigen door feiten en cijfers. Wat je verandert, aanpast, vervangt of vernieuwt, is dan ook van geval tot geval anders. Vesteda koos voor een beeldmerk dat vooral de gevoelswaarden uitdrukt. Haar kernwaarden uit zij via korte slogans op billboards en in de teksten op haar vacaturesite. Een huisstijl waarin de interne kernwaarden en de externe merkwaarden elkaar versterken.

KNZB

KNZB 15th FINA World Aquatics Championships 2013 - © Giorgio Perottino / Deepbluemedia.eu / Insidefoto

De KNZB is een sportbond. Dat is haar essentie. Daarin komen de eigenschappen, kernwaarden, motivaties en gedragingen van de (top)sporter en van de (bond- of verenigings-)bestuurder samen, zoals uitdaging en prestatie, discipline en structuur, trots en eigenwaarde, autoriteit en gezag. Maar ook: trainen, wedstrijden, competitie, bekers, medailles, vergaderen, organiseren, regelen, sturen. Bij een sportbond staat alles in het teken van de sport en het organiseren daarvan. Een wereld op zich, (lang) gesloten voor de buitenwereld, de toeschouwer. 

KNZB logo-kleur-gr
KNZB logo wit
knzb_logo_passie_RGB
KNZB logo schets

Maar de tijden veranderen. En wie niet meegaat, blijft achter. In sporttaal gesproken: verliest. Wij zeggen het vaak, omdat het tot de kern van ons vak behoort: meegaan met de tijd betekent naast andere zaken ook het beeld van je bedrijf of organisatie aanpassen aan de nieuwe situatie, anders gezegd actualiseren. Maar, en ook dat kunnen we niet genoeg benadrukken: zonder de kern te veranderen, want dan verlies je je geloofwaardigheid. Tenzij je alles verandert en op zoek gaat naar een nieuwe identiteit, bijvoorbeeld na een fusie of reorganisatie. 

KNZB website diverse devices
KNZB merchandise
Knzb Auto belettering

Maar de tijden veranderen. En wie niet meegaat, blijft achter. In sporttaal gesproken: verliest. Wij zeggen het vaak, omdat het tot de kern van ons vak behoort: meegaan met de tijd betekent naast andere zaken ook het beeld van je bedrijf of organisatie aanpassen aan de nieuwe situatie, anders gezegd actualiseren. Maar, en ook dat kunnen we niet genoeg benadrukken: zonder de kern te veranderen, want dan verlies je je geloofwaardigheid. Tenzij je alles verandert en op zoek gaat naar een nieuwe identiteit, bijvoorbeeld na een fusie of reorganisatie.

KNZB mascotte Swimba
KNZB mascotte Swimba bij zwembad
Knzb-Poster-Banner1
Knzb-flyer3

Het probleem van de KNZB was een teruglopend ledenaantal en daardoor ook minder inkomsten. Zwemmen als competitie sport werd verdrongen door nieuwe sporten en activiteiten. Maar recreatief bleef zwemmen in ons land net zo Hollands als wandelen, fietsen en schaatsen. De KNZB wilde daarom ook de niet gebonden zwemmers aan zich binden, en ook activiteiten gaan organiseren voor de vele duizenden fans van de zwemsport. Maar daarvoor was het wel nodig om eerst het beeld van de bond bij te stellen.

Volgende case

Share

volgend verhaal

Share