Cascade – visuele communicatie bv

Onze visie op design

Bij corporate design en communicatie staat, ánders dan bij marketing, de eigen onderneming of organisatie centraal. En waar marketing vooral gericht is op omzet en groei, zijn corporate design en communicatie vooral bedoeld om te positioneren en te verbinden. Dat begint met het vaststellen van de identiteit van de onderneming. In geval van de corporate identiteit gaat het dan vooral om de kernwaarden en drijfveren, de expertise en vaardigheden, maar ook om de bedrijfscultuur en het zelfbeeld van de organisatie. En hoewel een persoonlijkheid, ook van een bedrijf of organisatie, in de kern onveranderlijk is, kunnen de waarden en drijfveren evenals de cultuur wel veranderen. Bijvoorbeeld als gevolg van een reorganisatie of fusie, of wanneer de markt of de stakeholders daarom vragen. De ‘nieuwe’ organisatie wordt zichtbaar door ander gedrag en een andere manier van communiceren. Maar het snelst gaat dit door een nieuwe of aangepaste huisstijl. Het beeld zegt immers meer dan 1000 woorden! Wat niet wil zeggen dat wij het zonder woorden doen. Integendeel. Tegenwoordig komt het net zo vaak voor dat wij op zoek moeten naar nieuwe kernwaarden als dat wij het gedachtegoed neerzetten in een kort verhaal. In beide gevallen vertalen wij dit naar een nieuwe huisstijl of passen de bestaande huisstijl daarop aan. Voor veel van onze klanten is dit dé manier om de gedroomde werkelijkheid concreet te maken. Het laat zien dat “design als strategie” werkt. Wij hebben het nooit anders gezien.